Poelau Bras
Op Wikipedia zijn de volgende technische gegevens van de Poelau Bras te vinden.
Type: Vrachtschip met passagiersaccommodatie, mogelijk ook voor troepentransportschip
Roepnaam: PQKD/PGTO
Naam: Poelau Bras: Afkomstig van een van de Batoe-eilanden ten westen van Sumatra
Bouworder: 27 juli 1927 aan N.V. Koninklijke Maatsch. "De Schelde" te Vlissingen (bouwnummer 184)
Kiellegging: 22 maart 1928
Te water gelaten: 30 augustus 1929.
Oplevering: 19 december 1929
Verloren gegaan: 7 maart 1942
Lengte: 146,36 m
Breedte: 18,59 m
Diepgang: 11,20 m
Waterverplaatsing: 9.278 brt - 5.659 net.ton - 10.769 ton (volgeladen)
Machines: Gebr. Sulzer AG Winterthur 2 tew 8 cil. dieselmotor van 7.040 pk - 1 schroef
Snelheid: 14,5 knopen (26,85 km/u)
2 x Bofors-snelvuurkanonnen
1 x 4-inch kanon
16 x mitrailleurs (individueel)
Hieronder een 14-tal foto's uit het beeldbank archief (Zeeuws Archief). Op glasnegatieven.
De bouw van de Poelau Bras 22-10-1928.
Net voor de te waterlating in 1929
De te waterlating. Het schip glijdt langzaam het water in.
Het eerste contact met het water.
Net na de te waterlating.
De Poelau Bras liggend aan de afbouwkade van de Kon. Mij. de Schelde met rechts de Peperdijk en de ingang van de Wagenaarstraat.
Poelau Bras aanzicht op voorschip.
Poelau Bras aanzicht vanaf achterschip tegen het dekhuis boven de machinekamer.
Poelau Bras gaat proefvaren.
Poelau Bras gereed voor proeftocht.
Poelau Bras gereed voor proeftocht.
Poelau Bras op de rede van Vlissingen.
De 'Poelau Bras' gezien vanaf de Houtkade, liggend in de Dokhaven.
Er bestaat zelfs een modelbouwpakket van de Poelau Bras. Hier kun je goed zien dat er 12 reddingboten aanwezig waren. Slechts 3 waren er beschikbaar na het bombardement.
Hier het webadres: https://www.lawalu-modelle.com/en/p/schiffsmodell-1-1250-carlo-marquardt-cm-poelau-bras/?v=3e8d115eb4b3
Helaas is het model niet leverbaar,