Foto's en tekeningen.

Zoals uit de tekst blijkt op de achterkant van onderstaande foto is deze gemaakt door mijn vader.

Deze foto is veel gebruikt in diverse boeken. (Vaarwel tot betere tijden, de Kracht van een lied) en in de diverse artikelen die over de ramp geschreven zijn.

In het artikel van Reijinga staan op de voorste rij: v.l.n.r. 2e machinist Beijer, 4e machinist Ham, 1e stuurman Reijenga en 1e stuurman Seidel.

De onderste 4 tekeningen zijn gemaakt door Generaal Majoor de Fremery, overlevende uit Reddingboot nr. 4a.

Bronvermelding: https://geheugen.delpher.nl/nl/geheugen/view?coll=ngvn&maxperpage=36&page=1&query=de+fremery&identifier=MUSE01%3A10230

Een potloodtekening van een haven met twee schepen. Op de voorgrond zitten drie matrozen op de grond onder een boom. Links van hen zijn twee opeengestapelde koffers en daarnaast een vrouw met parasol en een kind afgebeeld. Rechts van hen twee militairen van de landmacht. Op het middenplan staan twee militairen op een aanlegsteiger naar de schepen te kijken.

Tekst bij de tekening: "H. de Fremery 15/1 '45", "Pelaboehan Ratoe (Wynkoopsbaai) 6/3'42 Poeloe Bras (links) en Gouv. Stoomer". De naam van dit vaartuig is de 'Siberg', de volledige naam van het andere schip is de m.s. Poelau Bras. Rechtsonder over een kader met Chinese of Japanse karakters: "H. de Fremery 15/1 '45".

De tekening is in het album een onderdeel van het hoofdstuk: "De ramp van de Poelau Bras. - 6-11 Maart 1942".

Een potloodtekening van het dek van de m.s. Poelau Bras tijdens het bombardement van het schip. In een hoek op het dek onder kapot gesprongen ramen zitten en staan mannen en een vrouw. Enkele mensen houden hun handen voor de oren. Wat verder op het dek achter een kleine opbouw zoeken twee personen dekking. Op het dek liggen brokstukken. Bij de reling hangen nog enkele resten van een kapot geschoten reddingsloep. Rechts op de voorgrond staat een grote hoeveelheid koffers opgestapeld.

Rechtsonder: "H. de Fremery 20/1 '45".

De tekening is in het album een onderdeel van het hoofdstuk: "De ramp van de Poelau Bras. - 6-11 Maart 1942".


Na de ondergang van de m.s. Poelau Bras op 7 maart 1942 ten gevolge van een Japanse aanval wist een deel van de opvarenden met een sloep de westkust van Sumatera te bereiken. Deze tekening laat de aankomst zien op het strand van Kroé na het verblijf van 5 dagen op open zee. Op het strand deden ze zich tegoed aan de kokosnoten.

Een potloodtekening van een schip dat afgemeerd ligt aan een kade. Via de loopplank lopen mannen alleen gekleed in korte broek met kommen en handdoeken naar de kade waar al een aantal van hen zich aan het wassen is. Aan de rechterkant zijn loodsen getekend en achter de mannen een vrachtwagen en twee bewakers met geweer met bajonet. Onderaan de tekst: "Singapore - One tap for 450 P.O.W. 19/VIII-'42". Rechtsonder: "H.de F. 30/I '45". De tekening is in het album een onderdeel van het hoofdstuk: "Singapore 15 Juli -17 Aug. '42".


Na de ondergang van de s.s. Poelau Bras op 7 maart 1942 ten gevolge van een Japanse aanval werden de oudere Nederlandse officieren aan boord samen met een groot aantal Britse en Australische krijgsgevangenen met een kleiner schip naar Changi overgebracht. Bij aankomst in Singapore mochten zij zich wassen: één kraan voor 450 krijgsgevangenen.


Tijdens hun verblijf in het Japanse krijgsgevangenkamp droegen de mannen alleen een "TJAWAT" een lendendoek of schaamdoek. Het werd door middel van een touwtje of bandje om het middel vastgemaakt.

Tekening van een gedeelte van de gevangenis "Changi Jail" in Singapore. Veel overlevenden van de Poelau Bras hebben hier een deel van de oorlog doorgebracht.

Gedeelte van de plaquette met de namen van de omgekomen bemanningsleden van de Poelau Bras op het Vlootmonument in Surabaya. Foto: Oorlogsgravenstichting

Hier een foto van de 2 registratiekaarten van de Poelau Bras van Maatschappij de Schelde.